Leerwens: Begin November werd er op mijn stageschool aan mij gevraagd om deel te nemen aan de ‘zwarte-pieten’- dag die maand. Die dag worden alle kleuterklassen te samen verdeeld in verschillende groepjes. Er wordt gewerkt met een doorschuifsysteem. Het ging bijvoorbeeld om speculaas maken, een pietenmuts knutselen, … Ik mocht even nadenken over wat ik zou willen doen en moest het dan op tijd laten weten.
Ik dacht dadelijk aan een leuk turnlesje. Een parcours afleggen zoals de pieten dat zouden doen, en ik wilde dan zorgen voor een pietendiploma. Toen ik met het voorstel kwam, werd er verteld dat de turnjuf dat al van zin was.
Ik dacht dan aan kunstjes uitvoeren zoals zwarte pieten. Ik ging een lesje dans en expressie voorbereiden! Echter nog nooit iets dergelijks georganiseerd, dus ik moest weer goed gaan opzoeken en brainstormen.
Ik dacht dadelijk aan een leuk turnlesje. Een parcours afleggen zoals de pieten dat zouden doen, en ik wilde dan zorgen voor een pietendiploma. Toen ik met het voorstel kwam, werd er verteld dat de turnjuf dat al van zin was.
Ik dacht dan aan kunstjes uitvoeren zoals zwarte pieten. Ik ging een lesje dans en expressie voorbereiden! Echter nog nooit iets dergelijks georganiseerd, dus ik moest weer goed gaan opzoeken en brainstormen.
Actieplan: Ik bezocht het internet weeral. Nu ging ik ook eens kijken in de leerplannen van muzische. Ik vond enkele leuke foto’s op het internet om ideeën uit te halen, hoe zwarte pieten bewegen, houdingen van de pieten, gekke snuiten die ze trekken enzovoort.
Ook zocht ik nog een lied/dans voor de pieten. De zaal kleedde ik een beetje aan, waar de activiteit door ging. Hieronder vind je de lesvoorbereiding.
Ook zocht ik nog een lied/dans voor de pieten. De zaal kleedde ik een beetje aan, waar de activiteit door ging. Hieronder vind je de lesvoorbereiding.
Mijn leerresultaat: Toen ik mijn eerste groep kreeg was het even wennen. Kleuters van 3 tot en met 6 jaar in de groep, hoe zou ik daar aan moeten beginnen.
Uiteindelijk is het allemaal wel goed gelopen. Hier en daar wat organisatiefouten en het klas houden dat veel beter kon, maar de activiteit zelf zat eigenlijk wel goed in elkaar.
Maar ook hier werd mijn aandacht vooral nog op mezelf gericht. Hoe moet ik dit gaan aanpakken? Wat me wel opgevallen is in deze activiteit, is dat ik zelf heel goed kon meedoen. Dat was echt leuk, ik had er zelf enorm plezier in. Ik denk door dergelijke activiteiten meermaals te doen, gaat de aandacht automatisch meer gericht naar de kleuters. Kleuters leren door dan en expressie hun lichaam beter kennen en genieten daar ook van.
Ik heb de leerplannen wel gebruikt om ideeën op te doen maar ze staan niet goed uitgeschreven in de lesvoorbereiding.
Mogelijke doelen die aan bod kwamen:
Uiteindelijk is het allemaal wel goed gelopen. Hier en daar wat organisatiefouten en het klas houden dat veel beter kon, maar de activiteit zelf zat eigenlijk wel goed in elkaar.
Maar ook hier werd mijn aandacht vooral nog op mezelf gericht. Hoe moet ik dit gaan aanpakken? Wat me wel opgevallen is in deze activiteit, is dat ik zelf heel goed kon meedoen. Dat was echt leuk, ik had er zelf enorm plezier in. Ik denk door dergelijke activiteiten meermaals te doen, gaat de aandacht automatisch meer gericht naar de kleuters. Kleuters leren door dan en expressie hun lichaam beter kennen en genieten daar ook van.
Ik heb de leerplannen wel gebruikt om ideeën op te doen maar ze staan niet goed uitgeschreven in de lesvoorbereiding.
Mogelijke doelen die aan bod kwamen:
- De kleuters krijgen de kans om zwarte piet na te bootsen (BO1.3.1)(BE4.1)
- De kleuters krijgen de kans om met evenwicht te spelen in de houdingen die ze van zwarte piet nabootsen (BE 2.1)
Lesvoorbereiding: Zwarte pietendag: dans en expressie
Beginsituatie
De kleuters kennen zwarte piet en sinterklaas al. De kleinsten misschien nog niet zo heel goed, ze hebben hen misschien nog niet vaak gezien. Nu door verhalen en activiteiten rond het thema zullen ze er al wel wat meer over weten. De ene kleuter zal beter kunnen bewegen als de andere. Maar kunnen ze ook expressie inbrengen.
Doelen
De kleuters vrij laten bewegen
De kleuters kunnen bepaalde activiteiten van zwarte piet nadoen
De kleuters doen mee met de pietendans
De kleuters genieten van hun bewegend lichaam
De kleuters maken plezier
De kleuters kunnen bepaalde activiteiten van zwarte piet nadoen
De kleuters doen mee met de pietendans
De kleuters genieten van hun bewegend lichaam
De kleuters maken plezier
Concrete doelen
- PI 6.1. De kleuters beleven plezier aan bewegen
- MO 39.1 De kleuters gaan muzisch om met lichaamshoudingen en bewegingen
- Mot O 44.1 De kleuters bewegen hen grootmotorisch in verplaatsingsvormen
- Mot O 47.De kleuters voelen en gebruiken hun lichaamsruimte
Inhoud
Beginnen met een inleiding:
Wij zijn vandaag allemaal zwarte pieten. Iedereen krijgt van mij een pietenmuts. Ik zet wat achtergrond muziek op, stilletjes, muziek van zwarte piet zonder tekst.
Dan beginnen we eraan.
Voor mij is het al lang geleden dat ik zwarte piet nog heb gezien. Kennen jullie zwarte piet een beetje?
Weten jullie wat zwarte piet allemaal moet kunnen om een goede piet te zijn?: De kleuters laten vertellen. Als ze te veel dooreen roepen ga ik ingaan op enkele antwoorden. Ik vraag de kleuter om het voor te doen. Ikzelf doe het samen met hen. Dan kan ik terug wat ophalen en vragen wat hij nog kan? Bij het uitbeelden veel expressie gebruiken.
Dan beginnen we eraan.
Voor mij is het al lang geleden dat ik zwarte piet nog heb gezien. Kennen jullie zwarte piet een beetje?
Weten jullie wat zwarte piet allemaal moet kunnen om een goede piet te zijn?: De kleuters laten vertellen. Als ze te veel dooreen roepen ga ik ingaan op enkele antwoorden. Ik vraag de kleuter om het voor te doen. Ikzelf doe het samen met hen. Dan kan ik terug wat ophalen en vragen wat hij nog kan? Bij het uitbeelden veel expressie gebruiken.
Voorbeelden:
- Klimmen (doen alsof)
- Kruipen door de schoorsteen (door een hoelahoep)
- Op daken lopen ( op de lijnen)
- Een zware zak dragen (doen alsof)
- En moe worden van de zware zak te dragen
- Op ramen en deuren bonzen (doen alsof)
- Groot pak opheffen (doen alsof)
- Pakjes inpakken (doen alsof)(op de grond gaan zitten en een pakje inpakken)
- Pakjes in de schoorsteen gooien (pittenzakjes in de zak van de sint: als de kleinsten dit niet kunnen, kunnen ze in een hoelahoep gooien)
- Stuntje; cadeau op het hoofd houden (pittenzakjes)
- Kunstjes doen; twee handen naar het hoofd en 1 voet naar de knie)
- Snoepjes gooien (doen alsof).
- Handjes geven
- Heel stil een pakje gaan leggen
- Huppelen
- Zoeken naar stoute en brave kinderen
- Muziek spelen; gitaar, drum, trompet…
Ik heb zes foto’s ophangen, deze mogen ze gaan nadoen. De kleinsten bij 3 foto’s en de grotere kleuters bij de andere 3.
Sinterklaas vind dat de zwarte pieten nog al stijf zijn, zou zwarte piet ook kunnen dansen?
Ik heb gehoord van enkele kinderen dat zwarte piet zelfs een eigen dans heeft, de pietendans! Gaan wij die eens proberen te doen? Ik ga het liedje opzetten. Ik zing het liedje mee en beeld uit. We kunnen dit een aantal keer doen.
De pietendans op de wijs van de zevensprong:
Heb je wel gehoord van de pieten, de pieten
Heb je wel gehoord van de pietendans,
Ze zeggen dat ik niet dansen kan,
Ik kan dansen als een pietenman
Dat is één…. (uitbeelden zak op de rug)
….
Dat is twee (uitbeelden klimmen op het dak)
…
Dat is drie (uitbeelden balanceren op het dak)
…
Dat is vier (uitbeelden met de rechteroor)
…
Dat is vijf (uitbeelden met de linkeroor)
…
Dat is zes (uitbeelden pakje in de schoorsteen doen)
….
Dat is zeeeven (uitbeelden snoepjes strooien)
Heb je wel gehoord van de pietendans,
Ze zeggen dat ik niet dansen kan,
Ik kan dansen als een pietenman
Dat is één…. (uitbeelden zak op de rug)
….
Dat is twee (uitbeelden klimmen op het dak)
…
Dat is drie (uitbeelden balanceren op het dak)
…
Dat is vier (uitbeelden met de rechteroor)
…
Dat is vijf (uitbeelden met de linkeroor)
…
Dat is zes (uitbeelden pakje in de schoorsteen doen)
….
Dat is zeeeven (uitbeelden snoepjes strooien)
Als we nog wat tijd over hebben is er nog een dansje voorzien:
De Pietendans, de Pietendans
Lachen, gieren, brullen bij de Pietendans
De Pietendans, de Pietendans
De voetjes van de vloer bij de pietendans
Lachen, gieren, brullen bij de Pietendans
De Pietendans, de Pietendans
De voetjes van de vloer bij de pietendans
Hard klappen, flink stampen
En dan trillen met je billen
krabbel op je hoofd
Dan springen, hoog springen
En dan trillen met je billen
krabbel op je hoofd
Dan springen, hoog springen
En daar gaat ie nog een keer.
Als afsluiter klappen we in de handen en krijgt iedereen een dikke duim van mij want wat een beweeglijke pieten!!!!
Als er nog wat tijd is kan ik nog een kort verhaal voorleen in kring. De kleuters zetten hun nog even rustig op de grond en ik lees een verhaal van zwarte piet voor.
Als er nog wat tijd is kan ik nog een kort verhaal voorleen in kring. De kleuters zetten hun nog even rustig op de grond en ik lees een verhaal van zwarte piet voor.
Werkvorm
Met een groep van ongeveer 15 kleuters in de grote zaal. Activiteit uitvoeren in kring.
Materiaal
- Cd
- Cd- speler ( op school)
- Pittenzakjes ( op school)
- Hoelahoeps ( op school)
- Pietenmutsen
- Juttezak
- Decoratiemateriaal
Evaluatie
Ik ga mezelf vooral observeren in verband met de betrokkenheid die ik teweeg kan brengen. Ik hoop de kleuters goed mee te hebben. Ik ga proberen om goed te observeren en het niveau wat verhogen/ verlagen naargelang de kleuters hun kunnen. Ga ikzelf genoeg expressie inbrengen zodat ik de kleuters zelf zover krijg? Misschien leer ikzelf nog wel bij van de kleuters…
De kleuters ga ik observeren naar hun welbevinden en betrokkenheid. Ook de creativiteit van de kleuters vind ik bij deze activiteit wel belangrijk. De afwerking van de bewegingen is niet zo belangrijk, maar wel de manier hoe ze ermee omgaan, of ze uitproberen en willen oefenen.
Voor de 1e keer dat ik een activiteit heb gedaan met de kleuters in verband met beweging, ben ik vrij content van het resultaat. Het is zeker niet heel goed gegaan maar het is ook niet mislukt. Ik had het allemaal inderdaad wat fout ingeschat qua organisatie. Ik dacht dat ik tijd te kort zou hebben maar ik heb mijn 3 kwartier net gevuld gekregen. Ik had het misschien nog iets langer kunnen volhouden maar niet veel. Voor hetgeen dat ik had voorzien, was het voldoende voor de kleuters maar als het langer had moeten duren, zou ik de kleuters hun interesse verliezen. Tenzij ik op fantastische spontane ideeën zou komen. Voor sommige oudste kleuters was het met momenten iets te gemakkelijk denk ik, maar ik heb met hun dan moeilijkere uitdagingen geprobeerd, dit heb ik wat kunnen rechttrekken. Bij de tweede groep had ik twee jongens die met dans niet wilden meedoen. Ik heb hen een keer gevraagd om toch mee te doen, en zo eens teken gedaan. Uiteindelijk deed 1 van hen mee, hij kon de bewegingen onmiddellijk doordat hij het nog maar gezien had. Ik liet hem dat merken, dat hij de enige was die de bewegingen vlot achtereen kon, en dit motiveerde hem wel.
Hetgeen wat ik heel moeilijk vond was de kleuters rustig houden. Bij mij mochten ze ook zichzelf wat uitleven. Maar doordat ik in de grote zaal stond, gingen ze soms wat ver van me weg, ik vond het dan moeilijk om hen terug bij me te roepen. Volgende keer misschien de zaal een beetje afbakenen, zodat ze meer bijeen blijven.
Hetgeen wat ik heel moeilijk vond was de kleuters rustig houden. Bij mij mochten ze ook zichzelf wat uitleven. Maar doordat ik in de grote zaal stond, gingen ze soms wat ver van me weg, ik vond het dan moeilijk om hen terug bij me te roepen. Volgende keer misschien de zaal een beetje afbakenen, zodat ze meer bijeen blijven.
De kleuters zelf vonden het wel leuk. De eerste groep vonden de prenten het leukst, de tweede groep deed dan weer heel goed het dansje mee. Ik heb twee kleuters gehad die het precies iets minder leuk vonden. Dit vond ik natuurlijk jammer en ik probeerde dan ook op ideeën te komen om hen toch betrokken te krijgen. Soms lukte het maar niet voor de hele 3 kwartier. Vooral de oudste kleuters gingen volledig op in de prenten, om zwarte piet na te doen. De expressie oefeningen werden door iedereen goed gevolgd. Ook waren het vooral wel de oudsten die met ideeën kwamen. De kleinere kleuters hebben wel heel goed meegedaan.
Ik moet vooral nog werken aan organisatie bij deze activiteit. Het was voor mij ook de eerste keer en het maakte het er niet gemakkelijker op dat de leeftijden samen zaten. Toch vond ik het een leuke en leerrijke ervaring.
Hallo!
BeantwoordenVerwijderenIk zie dat je een leuke blog hebt opgesteld! Ik ga binnenkort stage lopen en rond het thema sinterklaas werken en het leek me leuk om de pietendans en de zevensprong te dansen. Enkel vind ik de liedjes nergens. Hoe heet de cd's waar je de liedjes hebt gevonden? Alvast bedankt!